Meest gestelde vragen

MEEST GESTELDE VRAGEN

Een overzicht van de meest gestelde vragen
Nanda Veerman Office Manager

Bereikbaarheid: 

mail via het contactformulier
en ik neem zo spoedig mogelijk contact met u op.

Hiervoor kunt u bij mij terecht:
• Al uw vragen over declaraties naar de zorgverzekeraar en particuliere nota's
• Overige vragen

Heeft u een vraag over de behandeling of over de verzekering? Misschien staat het antwoord hier onder. En anders kunt u contact opnemen met onze praktijk door te bellen 035-6946156 of een mail te sturen.

Hoe lang duurt een behandeling?
Een behandeling duurt doorgaans 25 minuten.

Mag ik zelf bepalen door wie ik behandeld wil worden?
Uiteraard! Wel kunnen wij u adviseren bij welke therapeut u, gezien uw klachten, het beste terecht kunt. Onze therapeuten hebben elk hun eigen specialisatie.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?
Dit is afhankelijk van uw aandoening, het effect van de behandeling op uw klachten en uw eigen bijdrage aan uw herstel.

Heb ik een verwijzing van huisarts of specialist nodig?
Nee, u heeft geen verwijzing of verwijsbriefje meer nodig voor fysiotherapie. Wij zijn ‘direct toegankelijk’ (DTF). U mag zelf beslissen of u een afspraak wilt maken bij de fysiotherapeut en bij welke fysiotherapeut. Een uitzondering hierop is de situatie bij chronische klachten, aangezien deze alleen vanuit de basisverzekering vergoed worden wanneer er een verwijzing van een arts of specialist aanwezig is. De verwijzend arts / specialist bepaalt namelijk of u een chronische indicatie heeft.

Hoeveel behandelingen krijg ik vergoed?
Uw aantal te vergoeden behandelingen is afhankelijk van hoe u aanvullend verzekerd bent. Controleer hiervoor uw polisgegevens bij uw zorgverzekeraar. Aan de hand van uw BSN nummer kunnen wij dit ook voor u bekijken. Wij houden de aantallen voor u bij in ons systeem en zullen u waarschuwen als de behandelingen voor eigen rekening komen. Het blijft echter altijd uw eigen verantwoordelijkheid. U dient altijd in de gaten te houden hoeveel behandelingen u nog vergoedt krijgt van uw zorgverzekeraar.
Indien u alleen een basisverzekering hebt, kunnen de behandelingen niet aan uw zorgverzekeraar gefactureerd worden. U zult een particuliere nota van ons ontvangen.

Wanneer wordt mijn klacht / aandoening als een ‘chronische indicatie’ beschouwd en vergoed?

De overheid heeft een lijst samengesteld met chronische indicaties. Als u een chronische indicatie heeft en u bent aanvullend verzekerd dan worden de eerste 20 behandelingen vanuit de aanvullende verzekering vergoed of het aantal waarvoor u verzekerd bent indien dit minder is dan 20. Bent u niet aanvullend verzekerd dan moet u de eerste 20 behandelingen zelf betalen. Vanaf de 21ste behandeling vindt vergoeding plaats vanuit de basisverzekering. Een verwijzing van huisarts / specialist is vereist. Alleen wanneer de aandoening die de arts / specialist op de verwijzing aangeeft, voorkomt op de lijst die de overheid heeft samengesteld is er sprake van een chronische indicatie. Ook als u al heel lang klachten hebt, wil dit niet zeggen dat u ook een chronische indicatie heeft.
Wordt een behandeling altijd vergoed voor personen onder 18 jaar?

Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt als basisregel dat de eerste 9 behandelingen fysiotherapie gedekt worden door de basisverzekering, met de mogelijkheid van nog 9 extra behandelingen als de eerste 9 behandelingen nog niet het gewenste resultaat hebben. Mochten er meer behandelingen nodig zijn, dan geldt in principe dat deze niet door de basiszorgverzekering worden gedekt. Voor bepaalde aandoeningen geldt echter dat mogelijk alle behandelingen worden vergoed. (Chronische lijst) Kinderen en jongeren tot 18 jaar zijn automatisch meeverzekerd bij de ouder met de meest uitgebreide aanvullende verzekering. Zij hebben na de maximaal 18 behandelingen uit de basisverzekering, recht op het aantal behandelingen dat in de aanvullende verzekering is geregeld.
Kan ik aan huis behandeld worden?

Ja, als u niet in staat bent om zelf te komen en u kunt ook niemand vragen om u te brengen komen wij bij u thuis. Dit doen wij vaak bij mensen met een nieuwe heup of knie, maar ook bij mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn. Behandeling aan huis kan alleen op verwijzing van uw huisarts en/of specialist plaatsvinden. Is het nodig dat we bij u aan huis komen ? Vraag uw huisarts of specialist dit te vermelden op de verwijzing.
Heeft de praktijk contracten met mijn zorgverzekeraar?

Met alle verzekeraars hebben we contracten afgesloten. Uw behandeling komt dan ook voor vergoeding in aanmerking als u een aanvullende verzekering heeft afgesloten.
Rechtstreeks declareren bij de verzekeraar?

De behandelingen die binnen de verzekeringsvoorwaarden vallen, worden direct bij de verzekeraar in rekening gebracht, hier merkt u niets van. Bent u niet of beperkt verzekerd kijk dan hier voor onze tarieven.
Hoe kan ik mij aanmelden voor een afspraak?

• U kunt telefonisch een afspraak maken op 035-694 6156
• Via het contactformulier op deze website
• Via e-mail op info@comeniuspraktijk.nl
Wat moet ik doen als ik verhinderd ben?

Indien u verhinderd bent dient u zich minimaal 24 uur van tevoren af te melden. Wij kunnen dan nog andere patiënten oproepen. Indien u verzuimt ( op tijd ) af te melden, wordt een deel van de kosten van de behandeling bij u in rekening gebracht. U kunt zich telefonisch afmelden op 035-694-6156 of via e-mail info@comeniuspraktijk.nl.
Wat moet ik meenemen op de eerste afspraak?

Als u via verwijzing van de huisarts of specialist komt, moet u de verwijsbrief daarvan meenemen. Verder een geldig identiteitsbewijs, een verzekeringspasje en een handdoek.